Návrh na změnu jednacího řádu_hlasování na ZM 26.6.

Na zastupitelstvu města 26.6. se má projednávat nový jednací řád. Vybrali jsme pro vás nejzásadnější změny, které jednoznačně ohrožují hlas lidu a transparentnost radnice ve městě. 

Rešerše k jednotlivým návrhům změn Jednacího řádu Zastupitelstva města Lysá nad Labem zpracovala Mgr. Radka Bláhová

§ 2 odst. 3 = ZAŘAZENÍ BODŮ ZASTUPITELŮ NA PROGRAM ZM

 

PŮVODNÍ ZNĚNÍ
Předkladatel (dle § 94 odst. (1) ZO), který chce, aby jeho návrh byl zařazen na navrhovaný program jednání zastupitelstva města, musí svůj návrh doručit kanceláři městského úřadu nejpozději 8 dnů před plánovaným termínem zasedání zastupitelstva. Návrh podaný zastupitelem musí být zařazen do programu zasedání a projednán. O zařazení návrhů podaných po této lhůtě nebo až v průběhu zasedání na pořad jednání, a to písemných nebo ústních, rozhoduje zastupitelstvo (dle § 94 odst. (2) ZO)

ODSTRANĚNO
Návrh podaný zastupitelem musí být zařazen do programu zasedání a projednán. O zařazení návrhů podaných po této lhůtě nebo až v průběhu zasedání na pořad jednání, a to písemných nebo ústních, rozhoduje zastupitelstvo (dle § 94 odst. (2) ZO).

NOVÉ ZNĚNÍ
Předkladatel (dle § 94 odst. (1) ZO), který chce, aby jeho návrh byl zařazen na navrhovaný program jednání zastupitelstva města, musí svůj návrh doručit kanceláři městského úřadu nejpozději 8 dnů před plánovaným termínem zasedání zastupitelstva.

DŮSLEDKY PRO LYSOU
V navrhovaném znění došlo k vyloučení povinnosti zařadit návrh zastupitele předložený k projednání na ZM a bylo ponecháno již pouze právo členů zastupitelstva, rady obce a výborů předkládat návrhy k zařazení na pořad jednání ZM. I přesto, že právu na jedné straně odpovídá povinnost na straně druhé, máme za to, že ujednání týkající se povinnosti zařadit na ZM bod navržený zastupitelem má svůj podstatný význam.
Pokud jde o výmaz části týkající se možnosti podat návrh k projednání na ZM během lhůty 8 dnů před konáním ZM, je výmaz zcela nadbytečný, protože dané ustanovení vyplývá přímo ze zákona (z § 94 odst. (2) zákona o obcích, dle kterého “O zařazení návrhů přednesených v průběhu zasedání zasstupitelstva obce na program jeho jednání rozhodne zastupitelstvo obce“.)

§ 2 odst. 6 věta druhá = DOSTUPNOST PODKLADŮ NA ZM PRO OBČANY

 

PŮVODNÍ ZNĚNÍ
Podklady pro zasedání zastupitelstva předané kanceláři městského úřadu ve lhůtě dle § 2, odst. (3), budou v plném rozsahu k nahlédnutím občanům města nejpozději 6 dnů před zasedáním, a to v úředních hodinách v kanceláři městského úřadu. Zveřejněny budou rovněž na internetových stránkách města nejpozději 2 dny před zasedáním.

ODSTRANĚNO:
Zveřejněny budou rovněž na internetových stránkách města nejpozději 2 dny před zasedáním.

NOVÉ ZNĚNÍ
Návrhy podkladů pro zasedání zastupitelstva předané kanceláři městského úřadu ve lhůtě dle § 2, odst. (3), budou v plném rozsahu k nahlédnutím občanům města nejpozději 2 dny před zasedáním, a to v úředních hodinách v kanceláři městského úřadu.

DŮSLEDKY PRO LYSOU
Občanům Lysé nad Labem byla dána možnost seznámit se s podklady pro zasedání ZM buď osobně anebo prostřednictvím internetu. Dle jednacího řádu lhůta k seznámení pro občany činila 6 dnů, nicméně zpravidla byly odklady na webové stránky města dávány 3 až 4 dny předem.
Odstranění možnost seznámit se s podklady ZM prostřednictvím internetu dochází výrazným způsobem k omezení práva občana Lysé nad Labem daného mu ustanovení § 16 odst. (2) písm. c) zákona o obcích, dle kterého má „občan právo vyjadřovat na zasedání zastupitelstva obce v souladu s jednacím řádem svá stanoviska k projednávaným věcem“. K tomu, aby občan mohl toto zákonem mu dané právo realizovat, je nezbytné, aby mu byla jednak poskytnuta přiměřeně dlouhá doba k seznámení s podklady a jednak umožněno mít k podkladům pro ZM přístup. V době elektronizace státní správy a samosprávy je žádoucí, aby měli občané možnost seznámit se s podklady pro ZM i prostřednictvím webových stránek Města a nikoliv pouze osobně, a to ještě ve lhůtě 2 dnů před zasedáním ZM.
Navrženým způsobem de facto bude řadě občanů ztíženo, ne-li znemožněno seznámit se s podklady pro ZM a získat tak informace potřebné k tomu, aby mohl vykonávat své právo dané mu § 16 odst. (2) písm. c) zákona o obcích, v důsledku čehož dojde i k porušení článku 17 odst. (1) Listiny základních práv a svobod, dle kterého „Svoboda projevu a právo na informace jsou zaručeny.“

§ 3 odst. 1 = ZASEDÁNÍ ZASTUPITELSTVA

PŮVODNÍ ZNĚNÍ
Zastupitelstvo se schází podle potřeby, nejméně však 3 krát v pololetí, vždy v územním obvodu města. Jeho zasedání svolává a řídí starosta. Zasedání se obvykle koná ve velké zasedací místnosti v budově staré radnice v Lysé nad Labem.

NOVÉ ZNĚNÍ
Zastupitelstvo se schází podle potřeby, nejméně však 2 krát v pololetí, vždy v územním obvodu města. Jeho zasedání svolává a řídí starosta. Zasedání se obvykle koná ve velké zasedací místnosti v budově staré radnice v Lysé nad Labem.

DŮSLEDKY PRO LYSOU
Navrženou úpravou dochází ke snížení povinného počtu zasedání ZM tak, že ZM musí být svoláno alespoň 2x za pololetí. Tato úprava sice odpovídá zákonem stanovenému kvóru, nicméně je potřeba si uvědomit, že zákon stanoví minimální počet zasedání ZM pro veškeré obce v České republice bez ohledu na jejich velikost. U malých obcích tak zasedání ZM 1x za 3 měsíce může být zcela postačující, u větších obcích a měst však již nikoliv. Již řadu let je zřejmé, že pro Lysou nad Labem je konání POUZE 2 zastupitelstvech v průběhu 6 měsíců nedostačující.
Touto úpravou může dojít k posílení vlivu Rady města na úkor Zastupitelstva. Lze také očekávat, že snížením počtu ZM dojde k navýšení projednávaných bodů na ZM a tím pádem také k prodloužení délky zasedání ZM, které JIŽ NYNÍ nezřídka činí 8 a více hodin.

§ 3 odst. 2 = TERMÍNY ZASTUPITELSTVA

PŮVODNÍ ZNĚNÍ
Plánované termíny zasedání zastupitelstva schvaluje zastupitelstvo vždy na půl roku předem. To však nevylučuje možnost svolání zasedání zastupitelstva starostou dle potřeby i mimo plánovaný termín.

ODSTRANĚN CELÝ ODSTAVEC:
Plánované termíny zasedání zastupitelstva schvaluje zastupitelstvo vždy na půl roku předem. To však nevylučuje možnost svolání zasedání zastupitelstva starostou dle potřeby i mimo plánovaný termín.

NOVÉ ZNĚNÍ
žádné

DŮSLEDKY PRO LYSOU
Dle zákona o obcích se ZM schází dle potřeby, nejméně však 1x za 3 měsíce s tím, že ZM svolává starosta. Starosta je dále povinen svolat ZM, požádá-li o to alespoň 1/3 členů ZM, přičemž ZM se musí konat nejpozději do 21 dnů ode dne, kdy žádal byla doručena obecnímu úřadu. Alespoň 7 dní před konáním ZM musí být informace o ZM vyvěšena na úřední desce obce. Z uvedeného je tedy zřejmé, že rozhodne-li se starosta svolat zastupitelstvo v Lysé nad Labem, pak termín ZM může stanovit již OSMÝ DEN PO OZNÁMENÍ TERMÍNU na úřední desce. Nelze vyloučit, že koaliční zastupitelé budou o plánovaném termínu vědět dostatečně dopředu, zatímco opozičním zastupitelům bude termín oznámen v posledním možném termínu anebo termín ZM bude stanoven na den, o němž dopředu bude známo, že některým zastupitelům nevyhovuje. Také nelze vyloučit, že termín ZM bude záměrně stanoven tak, aby kolidoval s jinými termíny akcí ve Městě s cílem omezit účast veřejnosti na ZM.
Zrušení daného ustanovení bez náhrady tedy považujeme za alarmující. Navržené úpravy vzbuzují dojem, že jsou cíleně upravována či rušena ustanovení, která byla v jednacím řádu obsažena pro dosažení transparentnosti a politické férovosti. Dochází tím k narušení rovného postavení všech zastupitelů, kdy se ve zcela zřejmé výhodě ocitnou zastupitelé vládnoucí koalice na úkor opozice a veřejnosti. Těmito úpravami je vedením Města jednoznačně dáváno na vědomí, že o transparentnost a férovost nemají zájem a že nestojí o to, aby se ZM účastnila veřejnost, tedy občané Lysé nad Labem.

§ 4 odst. 11 = ČASOVÝ PROSTOR PRO REAKCI NA JEDNOTLIVÁ TÉMATA

PONECHÁNO PŮVODNÍ ZNĚNÍ
Občan města a osoby uvedené v § 16 dost. (3) a § 17 ZO mají právo vyjádřit své stanovisko ke každému projednávanému návrhu v rámci rozpravy za podmínky dodržení věcnosti a přiměřenosti svého vystoupení. Dobu a četnost diskusních vystoupení může předsedající upravit podle průběhu rozpravy tak, že navrhne konkrétní omezení, o kterém následně zastupitelstvo hlasováním rozhodne. Každému ale musí být umožněno mluvit v jedné věci nejméně 2x, bude-li to požadovat, a délka jednoho vystoupení v rozpravě nebo délka diskusního vystoupení, včetně diskusního vystoupení občanů, se nesmí omezit na méně než 5 min., u předkladatele na 10 min.

ZMĚNA
Žádná, ponecháno původní znění.

DŮSLEDKY PRO LYSOU
Zastupitelstvo může rozhodnout, že každý občan Lysé nad Labem a občan, který splňuje podmínky uvedené v § 16 odst,. (3) a § 17 zákona o obcích, a to včetně zastupitele, se bude moci ke konkrétní věci vyjádřit pouze v omezeném rozsahu s tím, že musí být občanovi přítomnému na ZM a zastupiteli umožněno vystoupit k věci alespoň 2x po dobu 5 minut; předkladatel může vystoupit po dobu 10 minut.
Byť rozumíme důvodům, pro které je toto ustanovení v jednacím řádu ponecháno, shledáváme realizaci tohoto omezení za problematickou. První otázkou je, jakým způsobem starosta jako osoba řídící ZM, určí, zda občan vyjadřující se k věci, je oprávněnou osobou či nikoliv. Druhou otázkou je, jakým způsobem bude měřen čas tázajícího se občana i s ohledem na to, že bude klást otázky, na které bude odpovídáno buď zastupitelem anebo zaměstnancem úřadu. Třetí otázkou je pak, zda se toto omezení bude vztahovat i na zaměstnance úřadu, kteří zodpovídají dotazy a na zastupitele, kteří se k věci nevyjadřují ze svého vlastního podnětu ale na základě výzvy tázající se osoby?
Nebude-li jednacím řádem stanoven přesný postup pro realizaci tohoto omezení, může být omezení aplikováno
vůči zastupitelům i občanům rozdílně a netransparentně.

§ 8 = ÚČAST OBČANŮ NA ZASTUPITELSTVU A DISKUSE S NIMI

PŮVODNÍ ZNĚNÍ
V pořadu jednání každého řádného zasedání zastupitelstva je zařazena diskuse. Diskuse k bodům, které se týkají občanů přítomných na zastupitelstvu, se předřadí na začátek programu. Občané budou vždy před schválením programu vyzváni, zda se chtějí vyjádřit k některému bodu z programu. Po diskusních příspěvcích členů zastupitelstva se můžou se svým příspěvkem přihlásit do diskuse občané města. Na dotazy občanů odpovídají členové zastupitelstva nebo zaměstnanci městského úřadu po vyzvání předsedajícím. V případě, že odpověď nebo řešení vyžaduje více informací, odpovídá tazateli písemně pověřený člen zastupitelstva. Další práva občanů na jednání zastupitelstva upravuje § 16 a 17 ZO.

ODSTRANĚNO:
Diskuse k bodům, které se týkají občanů přítomných na zastupitelstvu, se předřadí na začátek programu. Občané budou vždy před schválením programu vyzváni, zda se chtějí vyjádřit k některému bodu z programu.

NOVÉ ZNĚNÍ:
V pořadu jednání každého řádného zasedání zastupitelstva je zařazena diskuse. Po diskusních příspěvcích členů zastupitelstva se mohou se svým příspěvkem přihlásit do diskuse občané města. Na dotazy občanů odpovídají členové zastupitelstva nebo zaměstnanci městského úřadu po vyzvání předsedajícím. V případě, že odpověď nebo řešení vyžaduje více informací, odpovídá tazateli písemně pověřený člen zastupitelstva. Další práva občanů na jednání zastupitelstva upravuje § 16 a 17 ZO.

DŮSLEDKY PRO LYSOU
Dle ustanovení § 2 odst. (2) zákona o obcích „Obec pečuje o všestranný rozvoj svého území a o potřeby svých občanů, při plnění svých úkolů chrání též veřejný zájem.
Dle ustanovení § 69 odst. (2) zákona o obcích „Člen zastupitelstva obce skládá ….. slib tohoto znění: Slibuji věrnost ČR. Slibuji na svou čest a svědomí, že svoji funkci budu vykonávat svědomitě, v zájmu obce a jejích občanů a řídit se Ústavou a zákony České republiky.“.
Mezi potřeby občanů lze jednoznačně zařadit jejich právo, aby byly body programu, kvůli kterým na ZM přišli, předřazeny. Je také zajisté veřejným zájmem, aby město Lysá nad Labem poskytlo svým občanům prostor pro jejich vyjádření k zastupitelům, kteří byli ve volbách zvoleni právě občany. A v neposlední řadě je povinností zastupitele, aby svůj mandát zastupitele vykonával v zájmu občanů obce. Je nepochybné, že zájmem občana Lysé nad Labem není čekat na ZM řadu hodin, než přijde na řadu bod, kvůli kterému na zastupitelstvo přišel; naopak je zájmem občana Lysé nad Labem, aby bod, o který má zájem, byl před ostatními body předřazen a bylo mu umožněno se k věci vyjádřit.
S ohledem na uvedené skutečnosti nelze souhlasit s tím, aby byly zájmy zastupitelů či Rady Města nadřazeny nad zájmy občanů, jelikož by tím došlo jednak k porušení zákona o obcích a jednak k výraznému omezení možnosti občanů vyjádřit se k jednotlivým bodům, která budou na ZM projednávána.

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru

Připojte se do našeho emailového seznamu a nenechte si ujít informace, novinky a kauzy z Lysé nad Labem.

Odesláním formuláře souhlasíte se zpracováním osobních údajů: Prohlášení naleznete zde.